|
WFM – polski motocykl popularny produkowany przez Warszawską Fabrykę
Motocykli w latach 1954-1966. Wyróżniał się prostą i tanią
konstrukcją. Odporny na ciężkie warunki eksploatacji i łatwy do
samodzielnej naprawy. Doskonale sprawdzał się w warunkach wiejskich
na polnych drogach, często przeciążany. Ze względu na słaby silnik
niezbyt nadawał się do dalekiej turystyki.
Konstrukcja motocykla oznaczona M06 opracowana została w 1952 roku
przez Dział Motocykli BKP Mot. jako następca produkowanych przez
warszawską wytwórnię motocykli SHL M04 i M05. Pierwotną konstrukcję
z pojedynczą ramą, nowym silnikiem S02, amortyzatorami z tłumieniem
olejowym, progresywnymi sprężynami w widelcu teleskopowym oraz
akumulatorem w instalacji elektrycznej uznano wówczas za zbyt drogą
i skomplikowaną dla motocykla popularnego. W 1953 roku opracowano
więc uproszczona wersję M06 na podwójnej ramie spawanej z ceowników
blaszanych, z dotychczasowym silnikiem S01 o nieco podwyższonej
mocy. Wprowadzono jednak amortyzowane zawieszenie tylnego koła na
wahaczu oraz widelec teleskopowy, tyle że w również uproszczonej
wersji bez tłumienia, konstrukcja widelca była oparta na stosowanym
wcześniej w SHL M05. M.in. dzięki uproszczeniom możliwe okazało się
szybkie uruchomienie produkcji i już w grudniu 1954 wytwórnię
opuściła seria informacyjna motocykli WFM M06.
W połowie 1955 roku produkcję tego samego modelu rozpoczęto w
Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku pod znakiem WSK. W
późniejszych latach model M06 obie wytwórnie modernizowały
niezależnie od siebie.
Motocykle skonstruowane w WFM: M06, M06R, M06-S34, M16 TARPAN
Skutery skonstruowane w WFM: (opisane osobno) M08 Osa M50 Osa, M52
Osa, M55 Osa, M57 Osa
.::
Wstecz
|