|
Pierwszy model motocykla SHL, produkowany w latach 1938-1939,
opracowany został przez inż. Rafała Ekielskiego w oparciu o
brytyjski silnik Villiers 98 cm³, którego produkcję uruchomiono na
podstawie umowy licencyjnej. Podwozie SHL 98 skonstruowane było z
kształtowników tłoczonych z blachy łączonych śrubami z elementami
odlewanymi. Wyprodukowano kilkaset motocykli (być może ponad
tysiąc), plan na 1939 rok obejmował 2 tysiące motocykli, lecz dalszą
produkcję przerwał wybuch II wojny światowej w 1939 roku[1].
Dostarczano też silniki dla motocykli Podkowa 98.
Po zakończeniu II wojny światowej postanowiono wznowić w Kielcach
produkcję motocykli. W roku 1947 skonstruowano prototyp motocykla
SHL 125 – M02 według własnego projektu, opartego na wzmocnionej
konstrukcji ramy przedwojennej oraz krajowym silniku S01 o
pojemności 125 cm³ (opracowanym w 1946 r. przez Centralne Biuro
Techniczne na bazie niemieckiego DKW RT125 dla motocykla Sokół 125 –
M01 produkowanego w Warszawie). Model ten wprowadzony został do
seryjnej produkcji w roku 1948. Po wyprodukowaniu ok. 200 szt., w
ramach unifikacji z Sokołem 125 zastąpiony został przez SHL M03 (350
szt.), a od roku 1949 przez SHL M04 (15,5 tys.szt.).
W tym okresie w Wydziale Doświadczalnym Kieleckich Zakładów Wyrobów
Metalowych (od 1948 r. nowa nazwa Huty Ludwików) pod kierunkiem
Jerzego Jankowskiego konstruowano również motocykle sportowe:
wyścigowe i rajdowe. W jednym z modeli – RJ2 po raz pierwszy
zastosowano w motocyklu polskiej konstrukcji widelec teleskopowy i
tylne zawieszenie na suwakach. Do naszych czasów nie zachował się
oficjalnie żaden z motocykli RJ2 W roku 1952 produkcja motocykli
została przeniesiona z KZWM do Warszawskiej Fabryki Motocykli, gdzie
do 1953/1954 r. pod znakiem SHL produkowano model przejściowy M05
wyposażony w w/w widelec. Motocykle z przełomu 1953/1954 roku
wyposażone były w widelec teleskopowy lub trapezowy (wykorzystywano
stare zapasy). Niektóre motocykle przejściowe mają nabite na
tabliczce znamionowej M04 przekreślone na M05.
Produkcja motocykli powróciła do kieleckiej fabryki w 1958 r., wraz
z modelem SHL M06U z silnikiem S06 o pojemności 150 cm³. Produkcję
tej wersji zastąpiono w 1959 r. przez wersję M06T z nowocześniejszym
zawieszeniem przednim na wahaczu pchanym, którą produkowano do 1961
r.
W maju 1961 r. do seryjnej produkcji wprowadzono model SHL M11,
który był pierwszym polskim jednośladem z silnikiem klasy 175 cm³.
Oprócz nowego silnika S32, wprowadzono takie nowości, jak: zamek
kierownicy, tylny bagażnik, cygarowy tłumik, czy też sprzęgło z
centralną sprężyną dociskową. Konstrukcja była cały czas
modernizowana. W latach 1967-1968 produkowano ponadto ulepszoną
wersję M11W, z nowym silnikiem W-2A Wiatr.
Modele M11 i M11W były produkowane także w wersji eksportowej –
„Lux”. Sprzedawano ją m.in. w Stanach Zjednoczonych oraz w Indiach,
które w 1963 r. zakupiły licencje na produkcję modelu M11 (produkcję
zakończono w 2005 r.). W Indiach motocykl produkowany był pod marką
Rajdoot.
W sierpniu 1968 r. wprowadzono do produkcji całkowicie nową
konstrukcję. Był to motocykl SHL M17 Gazela z silnikiem 175 cm³,
powstały częściowo jako rozwinięcie prototypowych konstrukcji M14 i
M16 opracowywanych w latach wcześniejszych kolejno przez SFM i WFM.
Model ten był produkowany w latach 1968-1970 jako ostatni ze znakiem
SHL.
.::
Wstecz
|