|
Fabryka istnieje od
1906 roku, kiedy to Duńczyk Jorgen Skafte Rasmussen kupił opuszczoną
fabrykę włókienniczą. Produkcja motocykli zaczęła się jednak dopiero
w 1922 roku, a firma działała wtedy pod nazwą DKW. Pierwszym
motocyklem był Reichsfahrt o pojemności skokowej silnika 148 cm³ i
mocy 2,5 KM. Po II wojnie światowej dotknięta zniszczeniami
wojennymi fabryka DKW znalazła się w radzieckiej strefie
okupacyjnej, a późniejszej NRD. Najpierw funkcjonowała w ramach
grupy IFA, w roku 1956 zmieniła nazwę na MZ i tak działała do 1991
roku. To właśnie z tego okresu pochodzą najbardziej znane w Polsce
modele: ES, TS i ETZ, oraz mniej znane BK 350 oraz RT 125. Przez
całą swoją historię MZ przeżywała różnorakie wzloty i upadki. Po
zjednoczeniu Niemiec w 1990 roku, przemysł wschodnioniemiecki się
załamał, a z nim również fabryka MZ. Tego samego roku, zakłady
zostały sprywatyzowane. Dotychczasowe oprzyrządowanie sprzedano
tureckiej firmie Kanuni, która kontynuowała wytwarzanie modeli z
serii ETZ w Turcji. Przy sprzedaży osprzętu i technologii produkcji
pozbyto się również znaku firmowego i nazwy, co spowodowało
konieczność zmiany nazwy firmy na MZ Motorrad- und Zweiradwerk GmbH
oraz użycia zastępczego oznaczenia "MuZ". Jednak w 1999 roku prawa
zostały odzyskane. MZ zostało przejęte przez malezyjski koncern Hong
Leong co zapewniało jej byt finansowy. Nowym produktem niemieckich
zakładów był MZ 1000 S.
W 2008 koncern Hong Leong zamknął fabrykę. Jednakże, istnieją szanse
na kontynuowanie produkcji motocykli MZ, gdyż w marcu 2009 firmę,
pod nową nazwą Motorenwerke Zschopau GmbH, zakupili dwaj niemieccy
zawodnicy motocyklowi Ralf Waldmann i Martin Wimmer. Na razie firma
oferuje tylko skutery elektryczne Elektroroller Charly
.::
Wstecz |