|
Jawa 250 typ 353 – motocykl
firmy Jawa klasy 250 cm³, produkowany w latach 1953-1965. Potocznie
nazywany kývačka.
Po raz pierwszy konstrukcja została pokazana publiczności w 1953,
była następcą Jawy Perak typ 11. Początkowo zastosowano nie poddany
modyfikacjom silnik poprzedniczki o mocy 9 KM, lecz po dwóch latach
zdecydowano się zwiększyć moc do 12 KM (typ 353/03). W pierwszych
latach produkcji motocykle wyposażone były w stacyjkę z
amperomierzem umieszczoną na zbiorniku paliwa, tłumiki typu "rybka”,
gaźnik Jikov 2924H. W marcu 1959 zostały one zastąpione przez
stacyjkę umieszczoną w osłonie lampy, tłumiki typu "cygaro", gaźnik
Jikov 2926 Monoblok (w wersji przejściowej Jikov 2926 TR) z dużym
poliamidowym filtrem powietrza i zakrywającymi go osłonami ramy.
Głębokie, długie błotniki zapewniały ochronę przed błotem i wodą, a
puszka narzędziowa miała pojemność wystarczający na podstawowy
zestaw kluczy. Napęd był zaopatrzony w mechanizm rozłączający
sprzęgło przy zmianie biegów, co pozwalało nie używać ręcznej
dźwigni sprzęgła. Charakterystyczne dla tych silników było również
wykorzystanie jednej dźwigni do przełączania biegów i do rozruchu -
po podniesieniu jej do pozycji pionowej. Początkowo wahacze
smarowane były smarem poprzez smarowniczkę, następnie przystosowano
je do smarowania za pomocą oleju ze skrzyni biegów doprowadzanego
specjalną rurką. Motocykl podczas jazdy po szosie zachowywał się
prawidłowo, lecz przy jeździe w terenie miał duże skłonności do
uślizgów kół.
Produkcję modelu 353/04 zakończono w roku 1962. Późniejsze wersje
(typ 559, potocznie panelka) były bardzo do niego zbliżone wyglądem,
a jednostka napędowa była jedynie nieznacznie zmieniana do lat 70.
XX w., do czasu pojawienia się modelu 623 ("Bizon"), w którym
zastosowano silnik dwucylindrowy.
Większość motocykli produkowana była w kolorze wiśniowym ze złotymi
szparunkami, jednak w wersji eksportowanej do Niemiec wykonywano
również malowanie czarno-szare ze złotymi szparunkami.
.::
Wstecz |